Menig vrouwelijke manager lijdt onder nieuwe regelgeving, bezuinigingen of de zoveelste reorganisatie. Het valt niet altijd mee om in een dergelijke situatie leiding te geven en je hoofd niet te laten hangen.

Wat voor voorbeeld ben jij?

Als manager ben je een voorbeeld voor je medewerkers. Of je nu teamleider bent of voorzitter van de Raad van Bestuur. Je mensen verwachten dat jij hen de weg uit de chaos wijst. Als de moed jou in de schoenen zakt, dan kun je van je team of je afdeling niet verwachten dat zij er met z’n allen de schouders onder zetten.

Je hoofd omhoog en met positieve energie de uitdagingen te lijf dus. Geen lijder, maar een leider. Hoe doe je dat? Ik geef je 5 tips.

Tip 1. Blijf nadenken

Je ontvangt de zoveelste oekaze van het hoger management over nieuwe regelgeving, je moet voor de tigste keer binnen 2 uur een lijstje ophoesten voor de afdeling Q&A of de Raad van Bestuur heeft een werkelijk onuitvoerbare opdracht bedacht. Je ontploft bijna en je vingers vliegen over het toetsenbord en schrijven een e-mail waarin je ze flink de waarheid zegt.

Stop! Gooi de mail die je net hebt geschreven weg, haal diep adem en kom tot jezelf!

Stel jezelf nu de vraag: hoe kan ik hiermee omgaan, wat kan ik doen om het wél te laten werken, wat heb ik nodig en wie?

Pak dan de telefoon, schrijf een e-mail of zet het op de agenda voor je volgende overleg. Bespreek met je collega’s hoe zij omgaan met de nieuwe regelgeving of met die opdracht van de Raad van Bestuur. Bel met Q&A en vraag waarom zij het lijstje nodig hebben en overleg wat je wél kunt doen.

Blijf kalm, blijf constructief en denk na. Doe dat samen met je team, met je collega’s en met adviserende of ondersteunende afdelingen. Als je redelijk bent, komen jullie eruit.

Tip 2. Stel geen vragen, maar bied oplossingen

Hoewel veel mensen dat geloven, is het beslist niet waar dat managers beter weten hoe het moet dan hun medewerkers. Raden van Bestuur weten ook niet beter hoe iets moet dan hun (midden)managers.

Val jóuw manager niet lastig met allerlei frustraties over de uitvoering of met vragen over details, daar krijg je gegarandeerd geen (goed) antwoord op. Dat zorgt voor irritaties zowel bij jou als bij hem, niet doen dus.

Wat je wel kunt doen, is oplossingen voorstellen. Jij weet, als teamleider, hoe het in de praktijk het beste werkt. Je medewerkers weten dat trouwens waarschijnlijk nóg veel beter. Signaleer problemen, stel (goed doordachte) oplossingen voor en vraag (als dat nodig is) om akkoord.

Tip 3. Blijf professioneel

Ben je gefrustreerd, maak dan een ommetje, tel tot 10 of doe een meditatie van 5 minuten. Ga desnoods een paar uur eerder naar huis. Niemand heeft er iets aan als je gefrustreerd rond gaat lopen op je afdeling.

Prima als je authentiek en jezelf bent, maar blijf wel professioneel. Het is echt niet erg als je een keer ergens van baalt, maar reageer je frustraties nooit af. Moet je echt even tegen iemand aanpraten, bel dan een collega-manager. Zorg dan wel dat het iemand is die je niet nog verder de put in praat.

Tip 4. Relativeer

Betrokkenheid is een geweldige eigenschap, maar je kunt ook té betrokken zijn. Wat voor belangrijk werk je ook doet, het kan geen kwaad jezelf van tijd tot tijd voor te houden dat het werk is en daarmee niet het belangrijkste in je leven.

Juist als je je werk kunt relativeren, als je je goed kunt ontspannen door met heel andere dingen bezig te zijn, kun je met wat meer afstand naar alle gedoe kijken. Die afstand verschaft je vaak precies dat perspectief dat je nodig hebt om te kunnen bepalen wat je het beste kunt doen.

Tip 5. Laat het niet te ver komen

Ik zie te vaak vrouwelijke managers die de frustraties zo ver hebben laten oplopen, dat ze eigenlijk al hebben afgehaakt. Ze doen hun dagelijkse ding, maar hun hart is er niet meer bij. Volgens mij moet je het niet zover laten komen.

Zoek aansluiting bij je collega-managers die dezelfde problemen hebben en ga bijvoorbeeld samen aan intervisie doen. Misschien ook kan persoonlijke coaching je helpen. Doe in ieder geval iets en verword niet van leider tot lijder. Daar wordt echt niemand beter van!

Leider of lijder?
Getagd op: