Of luister je echt naar je mensen?

Zelfsturende teams, coachend leidinggeven, professional 2.0. Zomaar wat termen die je veel in organisaties hoort. Ze horen bij een wereld waarin medewerkers zelf verantwoordelijkheid nemen en hun manager richting geeft en hen begeleidt en faciliteert.

In de praktijk zie ik twee soorten managers.

Aan de ene kant de managers die, ondanks mooie woorden, bang zijn de touwtjes uit handen te geven. Die zich afvragen wat hun medewerkers bekokstoven als zij er zelf niet bij zijn. Die vinden dat zij het zelf beter weten. Omdat dat naar hun mening hoort bij manager zijn. Of omdat zij vroeger zelf het werk deden wat hun medewerkers nu doen.

Ik zie ook managers die het anders doen. Die uitgaan van waar hun afdeling of hun team voor staat. Die uitgaan van visie en welke resultaten er gehaald moeten worden. En die samen met hun medewerkers dat “wat” vertalen naar hóe. Die uitgaan van vertrouwen en serieus nadenken over hoe talenten in hun team het best kunnen worden ingezet.

De manager van de toekomst

In mijn ogen is die laatste manager die uitgaat van vertrouwen en écht luistert naar zijn medewerkers, de manager van de toekomst.

In de praktijk is dat niet altijd zo gemakkelijk als het klinkt. Het werk moet immers wel gedaan worden. En de praktijk is niet altijd leuk. Het bedrijf staat er slecht voor. Het werk moet gedaan met minder mensen. Er moet bezuinigd worden en de nieuwe regelgeving maakt het er ook niet gemakkelijk op.

Juist als het moeilijk is

Juist dan is het belangrijk dat je met open ogen en oren samen realistisch kijkt naar de toekomst. Juist dan moet je luisteren en zoeken naar hoe je moet omgaan met wat er aan staat te komen. Juist dan zoek je samen naar hoe je toch kwaliteit kunt blijven leveren en naar wat je moet doen én naar wat je moet laten.

Jazeker, praten en luisteren kost tijd. Maar als je het goed doet, levert het ook wat op. Sterker nog, het levert veel meer op dan de tijd die je erin steekt Het levert je op dat je mensen snappen waar ze mee bezig zijn, dat ze begrijpen wat hun bijdrage is aan het geheel. Waardoor er echte resultaten worden gehaald. En waardoor je op een fijne manier samenwerkt. Het levert je op dat je niet alles alleen hoeft te doen, dat het voor jou lichter wordt. Ook al ben je nog steeds degene die moelijke knopen doorhakt.

Leidinggeven is lichter wanneer je niet alles bij jezelf houdt. Wanneer je niet alles alleen doet. Wanneer je niet altijd degene hoeft te zijn die het beter weet.

Een beetje soul searching hoort erbij als je manager bent. Daarom nogmaals: ben jij een betweter of luister je écht naar je mensen?

Ben jij een betweter?
Getagd op: