Heel vaak word ik gevraagd om management tips. Ik kom de ene na de andere manager tegen, die zich afvraagt hoe hij beter kan leidinggeven aan zijn team of zijn personeel. Ik hoor over niet functionerende medewerkers, personeel dat zich onvoldoende inzet, teamleden die hun afspraken niet nakomen. Management blijkt een vak.

Daarom een aantal management tips op een rijtje.

Inspiratie als brandstof

Ik stel vaak de vraag: waar wil je heen met je team. Wat heb je voor ogen? Antwoorden die ik dan krijg gaan over wat het bedrijf moet doen, wat mensen moeten doen. Als ik doorvraag naar het waarom, naar het plaatje, dan kijkt menig manager mij glazig aan. Maar hoe moeten je medewerkers het snappen als je het mij al niet kunt uitleggen?

Leidinggeven is inspireren, een inspirerend verhaal is de brandstof voor je team. Daarom:

Zorg voor een inspirerend verhaal!

Communiceren is tweerichtingsverkeer

Er komt zo weinig uit mijn medewerkers. Maar hoe zit het met jou? Praat je vooral tégen of mét je medewerkers? Als je mét mensen praat, dan luister je echt ben je werkelijk geïnteresseerd in wat zij ervan vinden.

Hoe gaat het eigenlijk met je mensen? Wat is voor hén belangrijk? Je zult verbaasd zijn hoeveel goede ideeën je medewerkers hebben en wat ze te vertellen hebben. Dus:

Praat eens mét in plaats van tégen je medewerkers

Afspraak is afspraak

Wat is een afspraak in jouw ogen? Doelen stellen, afspraken maken, dat doen de meeste managers wel. En ook “afspraak is afspraak” is een veel gebruikte uitdrukking. Maar wie bedenkt die afspraken? Weet je zeker dat je mensen de afspraak ook echt als een afspraak beschouwen? Wat vinden zij eigenlijk redelijk?

De meeste mensen willen graag een prestatie leveren. Het grootste deel van je medewerkers weet echt wel dat doelen gehaald moeten worden. En als het slecht gaat met het bedrijf, snappen ze dat heel goed. Maar mensen willen ook serieus genomen worden. Een afspraak maak je met twee of meer partijen. Het is pas een echte afspraak als alle partijen ja hebben gezegd. En daarom:

Een afspraak leg je niet op, maar maak je samen

Wees een voorbeeld

Een goede leidinggevende is betrouwbaar en een voorbeeld voor medewerkers. Mensen leren van hun leidinggevende welk gedrag de norm is. Het is daarom belangrijk dat je ook zelf open en eerlijk communiceert en je afspraken nakomt.

Kun je dat om wat voor reden dan ook niet, wees daar dan ook eerlijk over. Je creërt zo een sfeer van vertrouwen. En iemand in een team waarin je mag zijn wie je bent, waarin naar je wordt geluisterd en waarin je elkaar kunt vertrouwen, zal zich van zijn beste kant laten zien.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Laat je verrassen door wat er dan gebeurt.

Management tips
Getagd op: