Veel managers die ik ken, werken zich een slag in de rondte. Ze zijn betrokken, werken als het moet ’s avonds en in het weekend en staan ook op hun vrije dag klaar om hun medewerkers te helpen bij problemen.

Als jij ook zo’n manager bent, dan weet je dat je dit niet eeuwig vol kunt houden. Je privéleven lijdt eronder, je voelt je moe. En alle eisen die aan je gesteld worden, de regelgeving die over je wordt uitgestort en de bezuinigingen (waarmee je natuurlijk wel dezelfde kwaliteit moet blijven leveren), maken dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Slim werken in plaats van hard werken

Hard werken helpt je maar beperkt verder. Een goede manager is lui. Luiheid maakt dat je nadenkt over hoe het anders kan, met minder moeite. Slim werken in plaats van hard werken.

Niet alleen is dat beter voor je productiviteit en haal je op die manier betere resultaten, het is ook veel leuker. Het is leuker voor jezelf, je ervaart meer rust en er ontstaat ruimte voor een privéleven. Het is ook leuker voor je medewerkers, zij leren meer, ze zien perspectief en ervaren duidelijkheid.

5 tips voor slimmer werken

De volgende 5 tips helpen je slimmer te werken:

Tip 1. Beperk je prioriteiten

Vaak moet er van alles. En alles is even belangrijk. Daar worden jij en je medewerkers stapelgek van. Het maakt ook dat je versnipperd bezig bent en de dingen half doet.

Stel een beperkt aantal prioriteiten, stem ze goed af met je leidinggevende en communiceer erover met je mensen. Hang ze aan de muur en vraag je dagelijks af of wat je doet daarmee overeenstemt.

Tip 2. Plan denktijd in

Ren niet van afspraak naar afspraak, maar plan tijd in om na te denken. Over je prioriteiten bijvoorbeeld en over hoe het slimmer kan. Over hoe je de talenten van je medewerkers beter kunt benutten en of je nog op koers ligt met je team.

Zorg dat je minstens een halve dag per week niet gestoord wordt, ga thuiswerken, schakel je telefoon door en laat mensen weten dat je alleen voor heel dringende zaken bereikbaar bent.

Neem ook elke dag 10 minuten om je belangrijkste prioriteit voor die dag te bepalen en doe het, liefst direct.

Tip 3. Zeg nee

Moet je écht naar die vergadering? Is het verstandig om dat project erbij te doen? Is die afspraak nodig?

Je tijd is kostbaar. Zeg ja tegen zaken die echt belangrijk zijn en die passen bij je prioriteiten. Wen jezelf aan om tegen allerlei andere dingen nee te zeggen. Leg het uit, denk na over alternatieve oplossingen en zeg dat je erover na wilt denken als je niet meteen weet of het belangrijk genoeg is om ja tegen te zeggen.

Tip 4. Geef geen advies, maar stel vragen

Hulpvaardigheid is een mooie eigenschap. Maar sla er niet in door. Komen medewerkers bij je met hun problemen, vraag hen dan eens of ze zelf al hebben nagedacht over een oplossing. Kom niet direct met jouw advies, maar leun eens achterover en luister.

Oplossingen die je zelf bedenkt, werken vaak het beste. Dat geldt voor jou, dat geldt ook voor je medewerkers. Leer hen om niet alleen met hun problemen bij je komen, maar ook alvast na te denken over mogelijke oplossingen. Dat werkt beter én scheelt jou veel tijd.

Tip 5. Relativeer

Ook al ben je nog zo lui en denk je steeds na over hoe het slimmer kan en zijn je medewerkers superprofessioneel, dan nog zal het voorkomen dat je denktijd er een keer bij in schiet, dat je agenda voller is dan je zou willen en dat je op zondagmiddag aan het werk bent.

Het overkomt de beste manager. Haal diep adem en relativeer. Zolang het niet te vaak voorkomt, is het niet erg. Maak een lekkere wandeling, ga een stuk fietsen en maak je hoofd leeg. Succes!

Een goede manager is lui
Getagd op: