Een van de meest inspirerende boeken die ik de laatste tijd gelezen heb was dat van Simon Sinek “Start with Why”, in het Nederlands vertaald als “Begin met het Waarom”.

Wat bepaalt succes?

Sinek deed onderzoek naar de oorzaak van succes. Hij vroeg zich af waarom het ene bedrijf wél en het andere bedrijf niet succesvol was, terwijl zij ogenschijnlijk dezelfde producten maken van dezelfde kwaliteit.

Hij vond dat inspirerende leiders en succesvolle bedrijven starten met de waarom-vraag, zij starten met wat hen drijft. Als voorbeeld noemt hij een bedrijf als Apple dat de status quo wil uitdagen door anders te denken (waarom). Apple doet dat door producten te maken die er mooi uitzien en gemakkelijk te gebruiken zijn (hoe) en, o ja, ze maken computers (wat).

Dat geldt niet alleen voor leiders, Simon Sinek noemt ook Martin Luther King als iemand die begint met het waarom. Met zijn “I have a dream” neemt hij je mee naar de wereld zoals hij die voor zich ziet. Met zijn verhaal raakte hij zijn toehoorders in hun hart.

De gouden cirkel, waarom-hoe-wat

Sinek bedacht een model dat hij de gouden cirkel noemde. Binnenin vind je het waarom, in de schil daaromheen het hoe en aan de buitenkant het wat. Succesvolle leiders en succesvolle bedrijven starten van binnenuit, bij het waarom dus.

Volgens hem “kopen” mensen van je niet om wat je te bieden hebt, maar omdat ze zich verbonden voelen met jouw waarom. Ze kopen van je omdat het goed voelt.

Minder rationeel dan je denkt

Hij verklaart dat doordat het waarom aansluit bij het binnenste van onze hersenen, ons limbische brein. Dat limbische brein is verantwoordelijk voor hoe we ons voelen, voor of we iets vertrouwen en voor loyaliteit.

De neocortex, het buitenste deel van onze hersenen, is ons meer analytische en rationele brein.

Als je start met de waarom-vraag doe je een appel op dat limbische brein, dat niet-rationele deel van ons dat veel meer invloed heeft dan we wel eens denken.

Niet alleen voor managers

Bij het lezen van het boek ontkom je er niet aan je af te vragen wat je eigen waarom is. Juist omdat dat met dat niet-rationele, niet-talige deel van onze hersenen te maken heeft, is het nog helemaal niet zo gemakkelijk om dat ond er woorden te brengen.

Voor mezelf kwam ik uit op zoiets als

“Ik geloof erin dat in mensen zoveel meer zit dan ze zelf vaak denken. Wat zou het mooi zijn als iedereen gelukkig én onbeperkt succesvol mocht zijn, vooral ook van zichzelf. Daaraan wil ik een bijdrage leveren.”

Met de formulering ben ik nog lang niet tevreden. Ik weet best zelf wat ik bedoel maar of jij het ook écht voor je kunt zien?

Mocht je een tip hebben hoe dit kort en bondig te formuleren, dan hoor ik het graag van je. Je kunt je suggestie hieronder in het commentaarveld kwijt.

Hoe dan ook, het nadenken over je eigen waarom, privé en voor je werk, kan ik je van harte aanraden. Je wordt er niet alleen succesvoller door, ik ben ervan overtuigd dat je ook dichter komt bij wat je werkelijk drijft.

Ik zou het ontzettend leuk vinden als je jouw waarom met mij en met andere lezers wilt delen. Inspiratie maakt de wereld zoveel mooier!

TED

In september 2009 gaf Simon Sinek een presentatie op het TED-congres. Zijn TED-talk is inmiddels meer dan 5 miljoen keer bekeken. Ik raad hem je van harte aan!

Begin met het waarom
Getagd op: