“Als je een schip wil bouwen, moet je werklui niet opdragen hout te verzamelen, je moet niet het werk verdelen en orders geven. Leer in plaats daarvan mensen eerst te verlangen naar de eindeloze zee.”
Van wie bovenstaand citaat is is niet helemaal duidelijk. Door sommigen wordt het toegeschreven aan Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944). Wie het ook was, hij of zij heeft het mooi gezegd vind ik.
Begin met het waarom
In organisaties is het zo vaak onduidelijk geworden waarom mensen doen wat ze doen. Geen wonder dat echte inspiratie ver te zoeken is. Waarom zou je je ziel en zaligheid in je werk steken als je bijdrage aan het grote geheel zo klein of zo ver weg lijkt.
Hoe anders voelt je werk aan als je weet waar je het voor doet. Als je weet dat het schip dat je aan het bouwen bent die eindeloze zee en de stormen die daar woeden, gaat trotseren. Als je dat weet, is het vanzelfsprekend dat je je uiterste best doet om jouw aandeel daarin zo goed mogelijk te leveren.
Wat is bij jullie die “eindeloze zee”?
Zelf wil ik, als ik bij een bedrijf ga coachen, eerst weten wat “die eindeloze zee” is. Het verlangen daarnaar, dat wil ik overbrengen en levend houden. Niet alleen bij medewerkers, ook bij mezelf.
Ik denk dat iedere manager dat zou moeten doen. Als je als manager al jaren in dienst bent bij hetzelfde bedrijf, is het lastig om nog glashelder voor ogen te hebben waar je het voor doet. De glans is er dan wel af. Maar als dat bij al jou zo is, hoe is het dan wel niet voor je medewerkers?
En die boot dan?
Natuurlijk, er moet een schip gebouwd worden, hout moet worden verzameld en het werk moet worden verdeeld. Natuurlijk, anders kom je er nooit.
Het duurt wel even voor die boot af is. Zo veel details moeten goed zijn. Hij moet zeewaardig zijn en bestand tegen grote stormen. Hij moet getest worden en kan niet eerder vertrekken dan dat je zeker weet dat hij goed is.
Het is gemakkelijk om tijdens al dat werk de zee uit het oog te verliezen. De vraag waar je het voor doet, dringt zich op. De neiging om genoegen te nemen met minder groeit. Het risico dat straks als het schip vertrekt, hij niet bestand is tegen de stormen op zee, groeit. Daarom is het zo belangrijk om dat verlangen naar de eindeloze zee levend te houden. Bij jezelf en bij je medewerkers.