Solliciteren? Volg je eigen intuïtie, dat doet je (toekomstige) werkgever ook!
“Klaas, de HR-manager, had om 9.00 een sollicitatiegesprek met Marina. Toen Marina binnen kwam, hem de hand had geschud en was gaan zitten, wist Klaas het al. Daarna besteedde hij drie kwartier aan het vinden van argumenten om zijn keuze te ondersteunen.”
Klaas doet wat veel (HR-)managers doen: luisteren naar zijn intuïtie, zijn eerste ingeving.
De basisprincipes
Misschien vind je het schokkend te beseffen dat een sollicitatie wordt beslist in de eerste 5 seconden. Realiseer je dat het ook kansen biedt. Als je begrijpt hoe het bij Klaas werkt, begrijp je ook wat je moet doen.
Klaas laat zich bij zijn 5 seconden-oordeel leiden door:
Erkenning en aandacht
Door met elkaar te praten en actief te luisteren erkennen we elkaars belang en geven we elkaar de aandacht die we verdienen.
Perspectief en hoop
Zowel in het woord motiveren als in het woord emotie zit het Latijnse woord ‘motio’ wat beweging betekent. Wie zorgt voor beweging, zorgt voor perspectief en hoop.
Echtheid en betrouwbaarheid
Hoewel er in het leven van alledag weinig mogelijkheden zijn om te controleren of iemand altijd en overal de waarheid vertelt, is het beeld dat we elkaar op dit gebied voorhouden buitengewoon belangrijk. Wie zijn goede naam verliest, wordt door niemand meer serieus genomen.
Empathie en openheid
Problemen oplossen vraagt om een heldere blik en een koel hoofd met als voorwaarde betrokkenheid en verbondenheid. Empathie krijg je door een juiste balans in afstandelijkheid en betrokkenheid.
Hoe ga je hiermee om als je solliciteert?
Maar 5 seconden en er als sollicitant toch werk van maken?
Nu je weet waar Klaas zich door laat leiden, is het eenvoudig om de op het juiste moment de juiste snaar te raken en de muziek te spelen, die Klaas wil horen.
Al op het moment dat je de advertentie leest stel je als sollicitant steeds de vraag of dit de baan is die je zoekt. Je laat je daarbij leiden door je eigen intuïtie.
Stel jezelf tijdens het baan zoeken een aantal vragen:
- Is dit de advertentie die bij je past?
- Wil je wel bij dit bedrijf werken?
- Ga van te voren naar het gebouw en proef de sfeer. Voel je je wel thuis?
- Bedenk dat je een aantal jaren voor dit bedrijf gaat werken. Wil je dat wel?
- Wat vind je van hun producten? Zijn dat ook jouw producten?
Door vanaf het begin tot het eind in te spelen op de basisprincipes vergroot je effectief je kansen op de jouw gewenste baan. Een baan vinden doe je namelijk door uit te stralen wat je echt wilt. Letterlijk, Klaas kan het zien. Intuïtief en daardoor succesvol solliciteren is te leren door jezelf eraan te wennen heel bewust bovenstaande vragen te stellen.
Alleen op deze manier bouw je een veilige relatie op (met Klaas). In 5 seconden.
Deze bijdrage is van de hand van Jan Kruize, eigenaar van Succesgenoten
De stichting Succesgenoten is een online marktplaats voor projecten, waar particulieren, initiatiefnemers, ondernemers en bedrijven elkaar helpen in het werkelijkheid laten worden van allerlei prachtige plannen en ideeën.