De rol van de manager verandert. Coachend leiderschap is “in”. Maar waarom eigenlijk?
In het boek “Leidinggeven aan professionals? Niet doen!” zegt Matieu Weggeman dat professionals hun werk graag goed willen doen en dat je als manager daarbij niet in de weg moet lopen.
Controle is “uit”
Op een grappige manier schrijft hij over managers met een mba-opleiding, die alles weten over controle-systemen, maar niets over omgaan met mensen. Het is duidelijk dat hij van die managementstijl niet veel moet hebben.
In het kort komt het boek erop neer dat je professionals niet teveel moet lastig vallen met zaken als uren schrijven, procesbeschrijvingen en organisatiestructuren. Als manager moet je faciliteren, inspireren en sturen op output in plaats van op het proces.
De collectieve ambitie, de koers, moet glashelder zijn. De kenniswerker die zich verbindt aan die collectieve ambitie, zal vanuit de passie voor zijn vak, “vanzelf” optimaal presteren.
Coachend leiderschap is “in”
Ik denk dat dat wel zo’n beetje klopt. Een manager is tegenwoordig niet meer degene met de meeste strepen op zijn mouw. Dienend leiderschap is wat er nodig is of coachend leiderschap, hoe je het maar wilt noemen.
Dienend zijn én gezag hebben, ga er maar aan staan. En dan moet je, vooral als eerstelijns manager, ook nog verstand hebben van het vak van je mensen.
Zijn managers nog wel nodig?
Managers hebben het best zwaar te verduren. Ik heb al eens gelezen dat het eind van de manager in zicht is. Managers zijn niet meer nodig.
Dat ligt wel wat genuanceerder denk ik. Inspirerende, faciliterende managers blijven nodig. De stijl is alleen anders dan vroeger.
Hoe zit het dan met de professionals?
Het is niet alleen een verantwoordelijkheid van managers om er met z’n allen iets moois van te maken. Een andere stijl van managen betekent meer verantwoordelijkheid voor de professionals.
Het helpt niet om je manager aan te kijken als het niet goed loopt. Als je professional bent, hoort daar professioneel gedrag bij. Verantwoordelijkheid nemen. Kijken, samen met je collega’s en met je manager, hoe het beter kan.