Als manager heb je het vaak heel druk. Je medewerkers verwachten veel van je, komen met allerlei vragen en problemen naar je toe. Dat is goed natuurlijk, maar je komt soms nauwelijks nog aan je eigen werk toe. En dat valt dan weer niet in goede aarde bij jóuw manager.
Je herkent dat vast wel. Aan de ene kant wil je dat medewerkers bij je terecht kunnen met hun vragen en hun problemen. Aan de andere kant kan het niet zo zijn dat jij elk klein probleempje voor hen oplost.
Van wie is het probleem?
Doe je dat wel, dan zeggen we wel dat je de aap van een ander op jouw schouder neemt. En veel van die apen op je schouder, maken je werk zwaar. Het is daarom zaak je af te vragen van wie de aap eigenlijk is.
Het is niet dat je nooit wilt helpen die van een ander te dragen, maar het is goed je te realiseren wiens aap het is en wat jouw eigen prioriteiten zijn.
Advies is mooi…
Ben je zo’n manager die graag je advies en je hulp aanbiedt als iemand bij je komt? Die problemen altijd onmiddellijk oplost en ook altijd hebt gedacht dat dát het is wat je mensen van je willen?
Door altijd te komen met je eigen oplossing en met je advies, ontneem je je medewerkers de kans zélf hun eigen oplossing te bedenken. Je maakt het hen dan ook wel erg gemakkelijk.
…vragen stellen werkt vaak beter
Vraag je medewerkers eens hoe ze zelf tegen hun probleem aankijken en wat ze van je verwachten. Je zult merken dat sommige medewerkers eigenlijk prima hun eigen probleem kunnen oplossen en alleen maar even van zich af willen praten. Zij willen vooral gehoord worden. Anderen zijn onzeker over hun oplossing en kunnen na je bemoediging prima verder.
Samen zoeken naar oplossingen…
Natuurlijk zijn er ook grotere problemen. In zo’n geval kun je samen met de medewerker kijken naar waar prioriteiten liggen en wie wat kan doen. Je kunt daar dan samen afspraken over maken. Zo neem je niet meer zomaar de aap van een ander op je schouder.
… maakt mensen zelfstandiger
Het gevolg is dat je medewerkers zelfstandiger worden. Ze gaan vóór ze bij jou komen met hun vragen, nadenken over mogelijke alternatieven en oplossingen. Ze weten immers dat ze van jou de vraag kunnen verwachten hoe ze er zelf over denken. Het mes snijdt zo aan twee kanten. Je team gaat beter functioneren en jij hebt minder apen op je schouder.