Als ik van één ding niet vrolijk wordt, is het wel het jaarlijkse circus van beoordelingsgesprekken. Je bent uren bezig om zo zorgvuldig mogelijk de verplichte formulieren in te vullen. En je medewerker ziet er als een berg tegenop weer te horen wat er allemaal mis met haar is.
Afschaffen dan maar?
Kan het ook anders?
Feedback moet!
Iedereen heeft recht op feedback. Volgens mij is dat ook het oorspronkelijke doel van een beoordelingsgesprek.
Maar feedback geef je tijdig. Niet eens per jaar, maar gewoon on the job wanneer dat van toepassing is. Dan werkt het het best. En feedback mag kritisch zijn, maar zeker ook positief.
En als je kritiek hebt, hoef je echt niet per se samen een uur in een kantoor te zitten. Als je op tijd zegt wat je zeggen wilt, maak je kritiek niet groter dan het is.
Prop ze niet een profiel dat niet past!
Het ergste aan het traditionele beoordelingsgesprek vind ik dat je mensen propt in een profiel dat soms niet past. Dat levert dan verbeterpunten op en daar moet iemand vooral hard aan gaan werken.
Soms levert dat klanten voor persoonlijke coaching op en daarover hoor je mij niet klagen. Maar toch…
Wat zou het toch mooi zijn als niet het profiel maar de mens het uitgangspunt was van zo’n gesprek. Niet zijn verbeterpunten, maar zijn kwaliteiten. En wat hij kan bijdragen aan het grote geheel.
Dat Marie die misschien aan de slordige kant is, maar wel supergoed met klanten kan omgaan, gaat doen waar ze goed in is. Namelijk: veel met klanten omgaan.
Wat zou het mooi zijn als we van tijd tot tijd met elkaar zouden praten over hoe mensen nóg beter tot hun recht kunnen komen.
Gewoon, een gesprek van mens tot mens. En niet alleen maar van manager tot medewerker.
Hoe kun je het anders doen?
Een paar tips om beoordelingsgesprekken anders te doen en positief in te steken:
Tip 1: Zet je medewerker aan het werk
Laat je medewerker zelf het formulier invullen. Je medewerker heeft dan vooraf nagedacht en is veel minder “slachtoffer” in het gesprek.
In de praktijk heb ik gemerkt dat veel medewerkers prima in staat zijn om kritisch naar hun eigen functioneren te kijken.
Heb het samen over de dingen die opvallen of waarover jullie van mening verschillen.
Tip 2: Kijk terug én vooruit
Kijk niet alleen terug, maar vooral ook vooruit. Laat het gaan over wat je afspreekt voor de komende tijd en maak het SMART.
En vraag wat je medewerker van jou nodig heeft om zijn afspraak na te komen.
Tijdens een vervolggesprek is het simpel. Dat is wel gelukt of niet. En ben jij je afspraak eigenlijk nagekomen?
Tip 3: Geef geen straf maar leer van fouten
Is er iets mis gegaan, praat dan samen over hoe dat kwam. Leer ervan. En vooral: leer er allebei van!